Jurjen de Jong Communicatie


Talkshow-modellen

Talkshow-voorbereiding

Contact met de zaal

Voorpagina

Stuur e-mail
Talkshow cases

Vraag
Hoe krijgen we de plannen van directie en hoger management (20 personen) structureel steviger tussen de oren bij het middlemanagement (180 personen)?

Antwoord
Verbetering van de bestaande bijeenkomsten waarin die plannen besproken worden. Die bijeenkomsten zijn drie tot vier keer per jaar. Dan verzamelen alle 200 leidinggevenden zich in een theater, twee maal een uur.

Resultaten
- Communicatie niet meer uitsluitend topdown; ook bottom up.
- Mensen moeten gaan staan voor hun zaak, soms ook letterlijk.
- Veel meer dynamiek; een wakkere zaal.
- Zicht op de mate waarin onderwerpen begrepen en gedragen worden.

Methode
Er is een redactie opgericht, met daarin onder anderen de algemeen directeur en Jurjen de Jong. Per item kiest de redactie zorgvuldig de beste aanpak (zie de vier talkshowmodellen op deze site). De keuze wordt bepaald door uiteenlopende factoren, bijvoorbeeld:
- retorisch vermogen van de inhoudelijk meest deskundige
- (te verwachten) stemming in het bedrijf ten aanzien van het item
- afwisseling van zware en lichte items, dus van toonzetting.

In de week na de redactievergadering bespreekt Jurjen de Jong Communicatie de opzet van elk item met betrokken verantwoordelijken.
Deze aanpak is jarenlang met succes toegepast.